Monday, January 14, 2013

Trauma tahap teruk

Bismillahirrahmanirrahim... peace be upon you...


Kata kunci kat sini adalah 'trauma'. Trauma apakah yang dimaksudkan? Hurmm... Biarlah rahsia.. Trauma tu apa sebenarnya? Kalo guna istilah perubatan, trauma bermaksud kecederaan. Tapi kat sini 'trauma' saya rujuk sebagai kecederaan emosi dan jiwa. Hari ni baru habis first paper untuk sem ni, esok pulak last paper.. Alhamdulillah, paper hari ni kira OK walaupun study entah ke mana... Serius, mood study untuk exam kali ni sangat-sangat teruk.. kenapahkah? Bila tengok nota ja terbayang segala trauma.. 

haishh.. "Tak boleh macam ni izahhh..." berkali-kali saya cuba menasihati diri, tapi bukan mudah nak melupakan semua yang berlaku. Tambahan pulak ayat yang terngiang-ngiang di kepala sama ada yg datang secara realiti ataupun hanya terbayang memori.

Semua bicara tentang 'attitude'. Tapi sangat sukar untuk seseorang menilai balik sikap sendiri. Kadang-kadang apa kita ucapkan menjadi bayangan yang menghantui hidup seseorang. Sedarkah mungkin kerana kita, ada jiwa terbunuh walau jasad masih bernyawa? Alhamdulillah, jiwa saya masih hidup walaupun sedikit lemah dengan segala yang ditaburkan. Malahan dengan mudah ia menjadi permainan di bibir mereka. Dan yang lebih mengecewakan adalah orang-orang yang terlibat adalah yang saya kira tidak sepatutnya terlibat. Tak mudah untuk diri ini memaafkan dan melupakan. Harapanku, semoga Allah redha dan mempermudahkan...



Aku hanya seorang hamba, 
Lemah jika tidak diberi kekuatan,
Rebah andai tak diteguhkan hati, 
Ku akui lemahnya diriku,
Tidak sehebat dirimu atau mereka,
Tapi ingin kutegaskan,
Tujuan hidupku hanya Allah,
Andai aku berjaya itu dengan izin Rabbku,
Jika tidak, 
Kuterima sebagai ujian.


No comments:

Post a Comment