Wednesday, June 13, 2012

Cinta dan Bercinta

Macam-macam aplikasi kat facebook sekarang. Cuba je la mana yang baik. Nak kata saya peminat setia Ustaz Azhar Idrus, tak la sangat sebenarnya. Mana-mana ceramah yang menyampaikan ilmu yang bermanfaat dan cara penyampaiannya boleh diterima, saya dengar ja..InsyaAllah. Tapi saya akui Ustaz Azhar Idrus sangat diminati remaja sekarang. Tertarik dengan pesanan yang saya dapat melalui aplikasi ni.

 


Peringatan ni sedikit sebanyak menyedarkan saya dan menguatkan usaha dalam menjaga hati. InsyaAllah.. Satu perkara saya nak share kat sini, iaitu perbezaan "cinta" dan "bercinta". Perasaan cinta itu fitrah. Setiap insan yang dilahirkan normal di bumi ni pasti ada perasaan cinta, ingin mencintai dan dicintai. Tapi persoalannya, bagaimanakah cara yang sepatutnya kita sebagai umat Islam gunakan untuk mengurus fitrah ini. Masalah yang berlaku sekarang bila wujudnya rasa cinta ataupun sekadar suka, manusia lebih memilih untuk melahirkan perasaan ini dalam satu perbuatan yang tidak sepatutnya iaitu "bercinta". Bila sudah bercinta, akan berlaku pelbagai rentetan masalah lain seperti sms yang bertali arus, bergayut sehingga lewat malam, dating, dan akhirnya boleh membawa kepada zina. Na'uzubillah...semoga kita dilindungi daripada penyakit ni...

Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. [Al-Israa' : 32]

  
Saya pernah berbincang dengan seorang sahabat berkenaan menjaga hati. "Apa nak buat kalau dah jatuh hati?" Hurmm...tak mudah nak jaga hati, terutamanya bila jatuh hati pada seseorang. Setiap masa anda akan nampak bayangan dia. Malah mungkin ketika solat pun bayangan dia tetap mengganggu. Jika saya berada dalam situasi ni, pasti saya rasa nak marah pada insan yang mencuri tumpuan saya ni. Tapi, bila difikir kembali, salah dia atau salah kita sendiri? Fikirkanlah...Kalau anda benar-benar nak selamatkan hati pada masa ini, itu sangat memerlukan mujahadah yang kuat dan berterusan. Suburkan dahulu rasa cinta kepada Dia Yang Menciptakan...
Seseorang yang tidak mampu mencintai Allah S.W.T. yang telah Menciptakan dirinya, dia tidak akan mampu mencintai anda dengan baik... Dan seseorang yang mencintai anda tidak akan mengajak anda melakukan maksiat ataupun dosa..tetapi dia akan mengajak anda sama2 ke Jannah..

Tapi kalau dah cuba tak boleh jugak...,, kahwin je la..selesai.. Kalau ada keraguan untuk kahwin sekarang, sila baca buku di bawah ni. Saya sendiri belum baca sebab takut dengan risiko yang tertulis kat muka depan buku tu.. InsyaAllah, bila dah jumpa calon, saya akan cari buku ni... 


No comments:

Post a Comment