Friday, May 25, 2012

Kehadiran Yang Dirasai

Tertarik dengan frasa "kehadiran yang dirasai". Tajuk ni saya tulis khas untuk seorang adik yang saya rasai kehadirannya dalam hidup saya di USMKK.. Terima kasih kerana trigger akak untuk mengkaji berkenaan ini. ^__^

Apa itu kehadiran yang dirasai???

Kehadiran yang dirasai ini memang berkait rapat dengan persoalan psikologi yang sering timbul dalam diri kita apabila berhubungan dengan masyarakat. Psikologi kemanusiaan menekankan aspek personaliti individu tersebut yang banyak dipengaruhi oleh faktor persekitaran. 

Pada saya,, kehadiran seseorang boleh dinilai seperti berikut :
1) ada, ada xda xpe...
2) ada boleh bermanfaat, xda xpe..
3) ada bermakna, xda dicari
4) ada menjengkelkan, xda senang citer..

Kesunyian,, apa hubungkaitnya dengan kehadiran yang dirasai?

Ahli psikologi, R.S. Weiss (1973) mengkelaskan kesepian atau kesunyian sebagai satu tindak balas terhadap ketidakhadiran atau kehilangan sesuatu hubungan atau pertalian. Mengikut Weiss, terdapat dua jenis kesepian iaitu :
  1. Emosi - terjadi apabila seseorang kehilangan seseorang yang dikasihi
  2. Hubungan sosial - terjadi apabila timbul pengasingan yang dirasakan wujud hasil dari tiada talian sosial.

Menurut K.S Rook (1984), kesunyian ialah satu keadaan emosi yang menyukarkan dan terpaksa dilalui apabila seseorang merasa terpisah atau disalahertikan dengan perasaan tidak diterima oleh anggota masyarakat sekeliling.  

Keadaan emosi yang sukar ini sering berlaku dalam dua situasi seperti yang dinyatakan oleh Weiss. Adalah normal bagi seseorang untuk menghadapi kesunyian apabila kehilangan orang yang sangat rapat atau sangat disayanginya. Situasi ini perlu juga diberi perhatian. Namun, saya ingin memfokuskan perbincangan kepada masalah dalam hubungan sosial yang menyebabkan berlakunya situasi yang sukar untuk dihadapi. 

Biasanya, apabila kita merasakan bahawa kehadiran kita tidak dirasai,, ada beberapa masalah yang mungkin menjadi puncanya.. dan bila sesuatu tu dikatakan masalah,, ada penyelesaiannya.. Beberapa perkara penting yang mungkin menjadi faktor yang mengganggu fikiran kita ialah : 

  1. Kita terlalu rendah diri - bila kita rasa rendah diri, selalu compare diri kita dgn orang lain,, kita rasa down. kita rasa x sehebat orang lain.. kesannya, kita takut nak bersuara, kita takut nak sampaikan idea kita. malah kadang2 kita rasakan kita langsung xtahu nak buat apa2,, kalo dalam meeting kita rasa langsung xda idea.. secara psikologinya,, masalah ni hanya di dalam fikiran kita..yang menghalang kita berfikir seperti biasa. jadi,, penyelesaiannya.. berhenti pandang rendah pd diri sendiri, berhenti memandang tinggi pada orang lain. yes,, kita perlu respect org lain,, tapi..satu2nya yang perlu kita takut ialah Yang Maha Sempurna,, Allah SWT.. orang lain pun x sempurna..
  2. Peranan orang sekeliling - adab menjadi sahabat yang baik - memuji dan menyampaikan pujian. kadang2 kita terlalu rendah diri. kita rasa langsung x berguna dalam sesuatu komuniti. pentingnya kat situ,, untuk seorang sahabat berperanan sebagai sahabat. kreatif dalam membawa sahabatnya memainkan peranan dalam masyarakat. Puji sahabat kita agar dia tahu kebaikan/kelebihan yang ada dalam diri dia. sampaikan pujian orang lain, supaya dia tahu pandangan positif orang lain terhadap diri dia. Tapi,, andai kita xda sahabat yg macam ni,, jangan pulak kita bersedih.. cuba jadi sahabat yang macam tu. dan yakinlah Allah sentiasa ada dengan kita,, letakkan pergantungan sepenuhnya kpd Allah,, kita mampu berperanan sebegitu walaupun tanpa sokongan orang lain.
  3. Jangan tunggu peluang,, tetapi ciptalah peluang - jadi orang yang bermanfaat untuk orang lain.. yang ni kita boleh pilih.. setiap orang di sekeliling memerlukan orang sebagaimana kita meemrlukan orang lain. sebab tu kita tak boleh hidup sendirian. ni terbukti sejak kita lahir sampailah kita mati.. orang yg menyambut kelahiran kita, dan orang lain jugak yg akan hantar kita ke tanah perkuburan nanti. so,, untuk bermanfaat terhadap orang lain,, selagi mana perkara tu tidak mendatangkan bahaya/ mudarat kpd kita..tolong la mereka yg memerlukan. misalnya dalam program..,, x perlu fikir jawatan setinggi HICOM,, aperlu jadi AJK..tp boleh menyumbang jika ada kemahuan.

Jadi, macam mana nak menghasilkan kehadiran yang dirasai???

Kita tak perlu jadi sehebat Ust.Azhar Idrus utk disukai,, cuba baca kisah Ummu Umarah (Nusayba Binti Ka'ab). Ummu umarah ni sahabiah pada zaman Rasulullah SAW. beliau melibatkan diri dalam peperangan Uhud sebagai pemberi air minuman kepada tentera Islam. Mungkin pada zaman kita sekarang, kita melihat tugas memberi air hanya tugas kecil yang dipandang rendah oleh orang lain.. Tapi,, apa yang berlaku selepas tentera Islam mundur meninggalkan Rasulullah yang terancam nyawanya,, Nusayba mengangkat senjata melindungi Rasulullah. cuba tengok macam mana Nusayba mencipta peluang untuk bermanfaat kepada orang lain, dan orang itu Rasulullah SAW. Sampai sekarang kehadiran beliau dalam perang Uhud dirasai oleh kita yang membaca sejarah ni.. 

Kehadiran dan keberfungsian kita akan dirasai oleh org yg evaluate diri kita.. org yg evaluate diri kita tu ramai,, diri kita sendiri..orang-orang yang berurusan dengan kita malah orang-orang yang sedang observe kita... biasanya orang yang dirasai kehadirannya akan dicari untuk urusan tertentu.

contohnya,,
  1. Bila berbincang soal akademik,, ada sahabat kita yang sangat bijak terangkan dengan sangat jelas.. lain kali bila kita nak refer untuk akademik,, mesti kita cari dia kan? Malah,, orang yg observe situasi tu jugak akan respect kpd orang yg mengajar ni..dan mungkin dia jugak akan cari sahabat kita ni bila perlukan orang utk rujuk soal akademik.
  2. Bila kita sedih..ada yang mendengar n bagi nasihat. bila kita dalam situasi macam tu,, mesti kita ingat kat dia walaupun sudah bertahun x jumpa.. orang lain jugak yang tahu kebaikan sahabt kita ni,, mungkin refer dia saat perlukan pertolongan..
  3. Bila kita pegang satu posisi / jawatan,, kita buat tugas kita dengan baik dan membuatkan orang kagum dengan kita.. (astaghfirullah..bukan kita nak impress sesapa sebenarnya). cumanya,, nak cakap,, tugas kita kita buat dengan sempurna..pasti orang-orang yang berada di atas dan di bawah posisi tersebut merasai kehadiran kita. then,, bila ada tugas lain,, biasanya orang akan cari kerana sikapnya yang bertanggungjawab.

Jom bermanfaat kepada orang lain...!



No comments:

Post a Comment